Maort Drents veurlees maond

Maart is de Drentse veurlees maand. Zo werden vandaag alle klassen voorgelezen in het Drents.
In groep 3 kwam juf Hillie veurlezen, juf Hillie heeft jaren lang bij ons op school gewerkt in de apenkooi. Juf Hillie is een echte Drent, zij brengt haar liefde voor de Drentse taol dan ook graag over op de jeugd. Dit doet zij voor het Huus van de Taol.
Juf Hillie begon de Drentse les met het vertellen van dierennamen in het Drents.
uil=oel, egel=iegelkor, kip= tuut, konijn=knien,
Muis=moes, paard=peerd, schaap=schaop en haas=haos.
Daarna las zij in het Drents de Gruffalo veur.
De kinderen (juf ook) hebben genoten van het verhaal in het Drents!
De kinderen hebben juf Hillie even de Drentse liedjes laten horen die we aan het oefenen zijn voor het Drentse metzingconcert.
Iedereen heeft het Drentse tijdschrift; Wiesneus en een brief mee gekregen naar huis. In de Wiesneus staan allemaal leuke Drentse weetjes, verhalen, recepten en een leuke kleurplaat (kleur hem in en stuur hem op en wellicht win je een prijs!). In de bijgevoegde brief staat een uitnodiging voor een familiewandel- en puzzeltocht.