Debatteren kun je leren!

“Het is goed dat in Nederland de scholen open blijven”. Dit is een stelling waar heel Nederland op dit moment over discussieert. Ook in groep 8 was deze stelling onderwerp van debat. 

Met taal hebben de leerlingen deze week geleerd hoe je een debat kunt voeren en aan welke regels je je dan moet houden. Deze kennis hebben we vandaag toegepast in een echt debat. Eerst kreeg iedereen even de tijd om argumenten te bedenken voor en tegen de stelling. Vervolgens is de klas in twee partijen verdeeld. De ene kant is vóór de stelling, de andere kant tegen. Wie het woord wil, staat op. Het debat kan beginnen!  Maar spreken mag pas als de debatleider (één van de leerlingen) je het woord geeft. 

Er werd supergoed gedebatteerd! De leerlingen luisterden goed naar elkaar en argumenten werden onderbouwd of juist weerlegd. Inge had als debatleider de touwtjes goed in handen, verdeelde eerlijk de beurten en sprak kinderen die voor hun beurt spraken er goed op aan. Het was een spannende strijd! Aan het eind heeft de jury (de juf en de debatleider) twee winnaars gekozen. Renske kwam met heel goede goede argumenten en hield zich keurig aan de debatafspraken. Piet keek zijn tegenstanders goed aan, luisterde goed naar wat een ander zei en kwam bovendien met steengoede argumenten, maar hij sprak soms wel voor zijn beurt. De jury besloot hen beiden tot winnaars uit te roepen. 

Groep 8 weet nu heel goed hoe je een debat moet voeren….is corona dan toch nog ergens goed voor? 

Login

Lost your password?